@article{oai:tiu-tijc.repo.nii.ac.jp:00000217, author = {佐藤, 敏子 and Sato, Toshiko}, journal = {研究紀要, Bulletin of Tsukuba International University}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は,Horwitzの作成した学習信条に関する調査項目を日本の学生に適した形に修正し,その調査結果から,習熟度の高い学生と低い学生との差を示す項目を明らかにすることである。学習信条は,学習者の言語学習ストラテジー使用に大きくかかわり,学習効果を挙げるために指導者として学習指導に際して考慮しなくてはならない点である。今回の調査で明らかになった学習者間の差異は以下のカテゴリー,および項目である。(1)学習の困難さ 将来英語がうまく話せるようになると思う。(2)外国語学習の適性 外国語ができる人は頭が良い。(3)外国語学習の本質 英語の背景にある文化について学びたい。英語を話すには英語圏の文化を知る必要がある。英語を勉強すると,日本の文化もよく理解できるようになる。英語の学習で最も重要なのは,単語・熟語を覚えることである。英語の学習で最も重要なのは文法である。外国語を学ということは他の学問を学ぶこととは異なる。英語学習で最も重要なのは日本語から英文にする方法を学習することである。教科書がないと英語は勉強できない。日本人の先生より,外国人に英語は習いたい。(4)学習ストラテジーとコミュニケーション・ストラテジー 宿題は必要である。私は外国人と友達になりたい。(5)動機と期待習熟度に影響を及ぼしている項目はない。(6)学習者の自律 自分達でその日の学習内容を決めるのは,効果的ではない。指導者がいないと,英語の学習はできない。授業中の活動は,クラスがみな同じ活動をする方が良い。, The purpose of this paper is to elicit some differences between successful learners and unsuccessful ones about the Beliefs About Language Learning Inventory (BALLI). Student beliefs about language learning can influence their language learning strategies. Therefore, knowledge of student beliefs is crucial for exploring language learning strategies. Horwitz's BALLI contains thirty-four items in five areas: 1) difficulty of language learning; 2) foreign language aptitude; 3) nature of language learning; 4) learning and communication strategies; 5) motivations and expectations. But in my paper six categories (the sixth one is 'learner autonomy') and forty items are developed. This paper reports a descriptive study of the beliefs of four groups studying English at universities. The data indicate some differences among the four groups:(1) the difficulty of language learning (a) I believe that I will learn to speak English very well.(2) foreign language aptitude (a) People who is good at a foreign language are very intelligent.(3) the nature of language learning (a) I'd like to learn about the culture of the people speaking English.(b) It is necessary to know the foreign culture in order to speak the foreign language.(c) Learning English comes to understanding the Japanese culture very well.(d) Learning English is mostly a matter of learning a lot of new vocabulary words.(e) Learning English is mostly a matter of learning a lot of grammar rules.(f) Learning English is different from learning other school subjects.(g) Learning English is mostly a matter of translating Japanese into English.(h) Using a textbook is necessary for learning English.(i) I'd like to learn English from native speakers.(4) learning and communication strategies (a) Homework (assignment) is necessary.(b) I'd like to be friends with foreigners.(5) motivations and expectations No items can distinguish between successful and unsuccessful learners.(6) learner autonomy (a) It is not effective that learners plan their studying programs.(b) I can't study English without teachers.(c) It is better that learners do the same activities in the same class., 5, KJ00004417634, P}, pages = {1--16}, title = {学習信条と学習効果 : BALLIを使用した調査}, volume = {12}, year = {2006}, yomi = {サトウ, トシコ} }