ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 第14号

基礎看護技術の演習における患者役割体験による学生の認識と心理的状態(医療保健学部)

https://doi.org/10.20843/00000256
https://doi.org/10.20843/00000256
5ced8dbd-fda0-4839-8117-cb99ff2a6b2e
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00005390126.pdf KJ00005390126.pdf (912.0 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-09-04
タイトル
タイトル 基礎看護技術の演習における患者役割体験による学生の認識と心理的状態(医療保健学部)
タイトル
タイトル Recognition and Psychology of the Studentsthrough Experiences of Patient-Role-Playing in Basic Nursing Skills Training(Faculty of Health Sciences)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 基礎看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 演習
キーワード
主題Scheme Other
主題 患者役割
キーワード
主題Scheme Other
主題 体験学習
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Basic nursing skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 patient-role-playing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 experience-based learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20843/00000256
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10480238
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P
著者 細矢, 智子

× 細矢, 智子

ja 細矢, 智子

ja-Kana ホソヤ, トモコ

Search repository
佐々木, 美樹

× 佐々木, 美樹

ja 佐々木, 美樹

ja-Kana ササキ, ミキ

Search repository
山崎, 智代

× 山崎, 智代

ja 山崎, 智代

ja-Kana ヤマザキ, チヨ

Search repository
小山, 英子

× 小山, 英子

ja 小山, 英子

ja-Kana コヤマ, エイコ

Search repository
Hosoya, Tomoko

× Hosoya, Tomoko

en Hosoya, Tomoko

Search repository
SASAKI, Miki

× SASAKI, Miki

en SASAKI, Miki

Search repository
Yamazaki, Chiyo

× Yamazaki, Chiyo

en Yamazaki, Chiyo

Search repository
Koyama, Eiko

× Koyama, Eiko

en Koyama, Eiko

Search repository
著者所属(日)
値 つくば国際大学医療保健学部看護学科
著者所属(日)
値 つくば国際大学医療保健学部看護学科
著者所属(日)
値 つくば国際大学医療保健学部看護学科
著者所属(日)
値 つくば国際大学医療保健学部看護学科
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 基礎看護技術の演習で患者役割を体験した学生の認識と心理的状態を探ることを目的に,A短期大学看護学科1年生で,結果の公表に同意が得られた39名を対象に調査を行った。その結果,全体的に学生は患者役割を体験することで患者の心理や看護技術の要点を理解し,看護を学習する上で役に立つという認識が強いことが明らかになった。また,排泄に関する技術演習項目で,学生は自分が患者役として恥ずかしさや苦痛を感じていても,患者の心理を理解するという認識には至っておらず,今後この点を結びつける指導上の工夫が必要であることが示唆された。そして,多くの学生は患者役割を体験することを肯定的に捉えているが,演習内容によって恥ずかしさを感じ,看護師役の学生に対する遠慮などが見られ,学生が心理的侵襲を受ける可能性は完全には避けられない状況にあるため,この点を考慮した授業の取り組みが必要である。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Among the freshmen of A junior college nursing department who had played patient's role in basic nursing skill practice, thirty-nine students were studied who agreed to the release of the result, on their recognition and psychological state during the training. The result showed that the students generally thought that playing patient's role helped them better understand patients' feelings and essence of nursing skills. As for the skill pertaining to excretion, though the students felt embarrassed and distressed when playing the patient's role, they failed to understand the actual patients' feelings. This suggested that guidance to the student be needed to place them in patients' positions. While bulk of the students assessed the patient-role-playing experience positively, some exercises made the patient-role-playing students feel uncomfortable because of the shyness to the nurse-role-playing students. This possible infliction of psychological stress cannot be completely avoided but should be minimized when planning future exercises.
書誌情報 研究紀要
en : Bulletin of Tsukuba International University

巻 14, p. 189-201, 発行日 2008
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 18
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00005390126
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13412333
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 09:57:56.964284
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3